Valtio ja kunnat sopuun suurten raidehankkeiden edistämisestä

Valtio ja kunnat ovat päässeet yhteisymmärrykseen Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelua edistävien hankeyhtiöiden perustamisesta sekä eri osapuolten rahoitusosuuksista. Molemmille hankkeille haetaan EU:n CEF-rahoitustukea (CEF, Connecting Europe Facility).

Hankeyhtiöiden toimialana ja tehtävänä olisi raidehankkeisiin liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti.

- Olen erittäin tyytyväinen siitä, että näiden hankkeiden suunnittelu päästään nyt aloittamaan ja näin moni kunta on sitoutunut hankkeisiin. Nopeat raideliikenneyhteydet helpottavat työssäkäyntiä ja ovat aivan välttämättömiä hankkeita siirtymisessä kohti kestävää liikkumista. Nyt saatu sopu mahdollistaa myös sen, että voimme hakea hankkeisiin EU:lta tukea jo helmikuun lopulla päättyvässä haussa, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.).

- Toimivat liikenneyhteydet ovat välttämättömiä koko maan tasapuolisen kehityksen kannalta. Olen tyytyväinen, että valtio ja kunnat ovat päässeet yhteisymmärrykseen suurten ratahankkeiden valmistelusta. Suunnitteluvaiheen jälkeen on edessämme suurin koetinkivi, rahoitus. Tarvitsemme hankkeiden toteuttamiseen ja rahoittamiseen laajaa yhteistyötä ja uusia rahoituslähteitä, sanoo valtiovarainministeri Katri Kulmuni.

Liikenne- ja viestintäministeriön johdolla aloitettiin marraskuussa 2019 Suomi-radan ja Turun tunnin junan osakassopimusneuvottelut, jotta hankeyhtiöt voitaisiin perustaa yhteistyössä valtion ja kuntien kanssa. Neuvotteluryhmiin ovat osallistuneet liikenne- ja viestintäministeriön lisäksi kunnat, valtiovarainministeriö, Väylävirasto ja Suomi-radan neuvotteluihin myös Finavia. Nyt osapuolten kesken on saavutettu yhteisymmärrys osakassopimusten sisällöstä, ja neuvottelutulos on vahvistettu neuvottelumuistioilla.

Osakassopimusten lopullinen hyväksyminen ja hankeyhtiöiden perustaminen edellyttävät vielä valtion, kuntien ja Finavian päätöksentekoa omissa päätöksentekoelimissään. Valtion osalta asiaa käsitellään talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa maaliskuussa. Kuntien osalta päätöksenteko tapahtuu helmi-huhtikuussa.

tu yhteisymmärrys mahdollistaa sen, että molemmille hankkeille voidaan hakea EU-tukea Verkkojen Eurooppa -rahoitusvälineestä parhaillaan avoinna olevalla hakukierroksella (Connecting Europe Facility, CEF). CEF Liikenne 2019 -haku avattiin 16. lokakuuta ja se päättyy 26. helmikuuta.

Liikenne- ja viestintäministeriössä on lisäksi käynnissä selvitys ja vertailu itäisen nopean yhteyden linjauksesta. Tätä raideyhteyttä edistetään yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa.

Hankeyhtiöissä on mukana yhteensä 25 kaupunkia ja kuntaa.

- On hienoa, että valtio ja kaupungit ovat historiallisesti löytäneet toisensa keskeisten ratahankkeiden edistämisessä. Kaupunkien rahalliset panostukset hankkeiden suunnitteluun ovat erittäin merkittäviä. Suomi-rataan kuuluvan Lentoradan myötä niin Helsingistä kuin muualta Suomesta nopeutuvat yhteydet Helsinki-Vantaan lentoasemalle olisivat kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa erinomaisen tervetulleita, sanoo Helsingin pormestari Jan Vapaavuori.

- Päätös hankeyhtiöstä on ensimmäinen konkreettinen askel kohti Tampereen ja Helsingin välisen raideosuuden kapasiteetin kasvattamista, ja päätös aloittaa koko pääradan kehittämistyön. Pääradan kehittäminen on myös ilmastoteko. Pääradan tulevaisuus on lähes kohtalon kysymys koko maamme talouskasvulle. Pääradan varrella syntyy puolet Suomen BKT:sta. Kyse on koko Suomen talouskasvusta ja sen kehittämisestä. Tämä on konkreettinen teko kohti tulevaisuuden työpaikkoja. Tällä hetkellä Tampereen ja Helsingin väliselle rataosuudelle ei ole mahdollista lisätä raideliikennettä, koska kapasiteettia ei ole. Tarvitaan uutta, jotta Suomi-radan varrella sijaitsevien kaupunkien yhteyksiä ja osuuden kautta muualle Suomeen kulkevia jatkoyhteyksiä voitaisiin lisätä, nopeuttaa ja kehittää, painottaa Tampereen pormestari Lauri Lyly.

- Suunniteltu Suomi-rata on paitsi Vantaan kaupungin liikenneyhteyksien myös kansalliselta kannalta tärkeä hanke. Nopea ratayhteys edistää kaupunkiseutujen muodostumista yhteneväiseksi työssäkäyntialueeksi. Vantaalla se vahvistaisi lentokenttäympäristön kehittämistä, sanoo Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen.

Turun tunnin juna mahdollistaisi nopean kaukoliikenteen Helsingin ja Turun välillä sekä lähiliikenteen kehittämisen Kirkkonummen ja Lohjan sekä Vihdin suuntaan. Salo-Turku kaksoisraide mahdollistaisi enemmän junia ja junien kohtaamisen välillä Salo-Turku sekä myös lähiliikenteen Turku-Salo-välille.

- On tärkeää, että Tunnin juna -hanke jatkaa pysähtymättä eteenpäin. Hankeyhtiön avulla pääsemme nyt siirtymään seuraavaan vaiheeseen. Olemme Tunnin juna -kaupunkien kesken tehneet hyvää yhteistyötä jo pitkään, ja sillä oli hankeyhtiön toteutumiselle suuri merkitys, sanoo Turun kaupunginjohtaja Minna Arve.

- Turun tunnin junan toteutus käynnistyy Espoon kaupunkiradasta, joka olisi tärkeä askel kohti vähäpäästöisemmin liikkuvaa Espoota. Kaupunkiradan suunnitelmat ovat olleet valmiina jo vuodesta 2014 ja radan käyttöönotto on mahdollista 4-5 vuoden päästä toteutuspäätöksestä, jolloin hyödyt Etelä-Suomen kasvun ja ilmastotavoitteiden kannalta alkaisivat konkretisoitua varsin nopeasti, sanoo Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.

Suomi-radan suunnittelukustannuksiksi on arvioitu 150 miljoonaa euroa.

Neuvottelumuistion allekirjoittamisella osapuolten nimeämät neuvottelijat vahvistavat löytäneensä neuvottelutuloksen osakassopimuksen sisällöstä ja hankeyhtiön perustamisesta. Neuvottelutuloksesta huolimatta selkeyden vuoksi todetaan, että osakassopimuksesta hyväksymisestä ja hankeyhtiön perustamisesta päätetään kunkin neuvottelijan nimenneen organisaation omissa sisäisissä päätöksentekoprosesseissa vielä erikseen.

Neuvottelutuloksessa ovat mukana Suomen valtio, osuus 51 prosenttia eli 78,90 miljoonaa euroa, Finavia Oyj, 16,00 miljoonaa euroa, Helsingin kaupunki, 22,20 miljoonaa euroa, Tampereen kaupunki, 11,10 miljoonaa euroa, Vantaan kaupunki, 11,10 miljoonaa euroa, Oulun kaupunki, 0,90 miljoonaa euroa, Jyväskylän kaupunki, 1,98 miljoonaa euroa, Lahden kaupunki, 3,37 miljoonaa euroa, Porin kaupunki, 1,19 miljoonaa euroa, Vaasan kaupunki, 0,95 miljoonaa euroa, Hämeenlinnan kaupunki, 1,89 miljoonaa euroa, Seinäjoen kaupunki, 0,88 miljoonaa euroa, Nokian kaupunki, 0,47 miljoonaa euroa, Ylöjärven kaupunki, 0,46 miljoonaa euroa, - Kangasalan kaupunki, 0,44 miljoonaa euroa, Riihimäen kaupunki, 0,81 miljoonaa euroa, Lempäälän kunta, 0,65 miljoonaa euroa, Pirkkalan kunta, 0,27 miljoonaa euroa, Akaan kaupunki, 0,47 miljoonaa euroa

Janakkalan kunta, 0,46 miljoonaa euroa, Oriveden kaupunki, 0,13 miljoonaa euroa ja Vesilahden kunta, 0,06 miljoonaa euroa.

Yhteyden suunnittelu koostuu eri osista, joita ovat Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle kulkeva Lentorata sekä jatkoyhteys Tampereelle. Jatkoyhteys voidaan toteuttaa joko uutena ratalinjauksena Helsinki-Vantaan lentoasemalta Tampereelle tai kehittämällä nykyistä päärataa Riihimäen ja Tampereen välillä (3. ja 4. lisäraide sekä radan oikaisut). Hankeyhtiö tuottaa molemmista vaihtoehdoista esiselvityksen. Selvitysten valmistuttua yhtiön omistajat päättävät yhtiökokouksessa, kumpi vaihtoehto suunnitellaan rakentamisvalmiuteen saakka.

Suomi-radan rakennuskustannuksiksi on arvioitu noin 4,6-5,75 miljardia euroa, riippuen jatkoyhteydeksi valittavasta vaihtoehdosta. Nyt käydyissä neuvotteluissa on sovittu suunnittelusta rakentamisvalmiuteen saakka, ja rakentamisvaiheeseen siirtyminen edellyttää uusia neuvotteluita.

Turun tunnin junan jäljellä olevat, hankeyhtiön toimesta tapahtuvan, suunnittelun kustannukset on arvioitu noin reiluun 75 miljoonaan euroon, josta Espoo-Salo-oikoradan suunnittelukustannukset ovat noin 60 miljoonaa euroa ja Salo-Turku-kaksoisraiteen noin 15 miljoonaa euroa.

Neuvottelumuistion allekirjoittamisella osapuolten nimeämät neuvottelijat vahvistavat löytäneensä neuvottelutuloksen osakassopimuksen sisällöstä ja hankeyhtiön perustamisesta. Neuvottelutuloksesta huolimatta selkeyden vuoksi todetaan, että osakassopimuksesta hyväksymisestä ja hankeyhtiön perustamisesta päätetään kunkin neuvottelijan nimenneen organisaation omissa sisäisissä päätöksentekoprosesseissa vielä erikseen.

Neuvottelutuloksessa ovat mukana Suomen valtio, osuus 51 prosenttia eli 39,45 miljoonaa euroa, Turun kaupunki, 10,25 miljoonaa euroa, Espoon kaupunki, 10,25 miljoonaa euroa, Helsingin kaupunki, 5,80 miljoonaa euroa, Salon kaupunki, 3,74 miljoonaa euroa, Lohjan kaupunki, 3,74 miljoonaa euroa, Vihdin kunta, 3,74 miljoonaa euroa ja Kirkkonummen kunta, 0,38 miljoonaa euroa.

Alustava arvio rakennuskustannuksiksi nykyhinnoin Turun tunnin junalle on noin 2,76 miljardia euroa. Nyt käydyissä neuvotteluissa on sovittu suunnittelusta rakentamisvalmiuteen saakka, ja rakentamisvaiheeseen siirtyminen edellyttää uusia neuvotteluita.

Suomi-rata- ja Turun tunnin juna -hankkeille haetaan EU:n CEF-rahoitustukea (CEF, Connecting Europe Facility) Euroopan komissiolta viimeistään 26.2.2020. Tätä ennen tukihakemukset käsitellään raha-asiainvaliokunnassa.

Hankeyhtiöiden osakassopimukset käsitellään valtion osalta talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa maaliskuussa 2020.

Kaupunkien ja kuntien osalta osakassopimukset käsitellään luottamushenkilöelimissä sekä Finavian osalta yhtiökokouksessa helmi-huhtikuussa.

Yhtiöt perustetaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun tarvittavat päätökset on tehty ja osakassopimukset on allekirjoitettu.

Liikenne- ja viestintäministeriössä on lisäksi käynnissä selvitys ja vertailu itäisen nopean yhteyden linjauksesta. Tätä raideyhteyttä edistetään yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa. Arvioitu valmistumisaika on kevät 2020.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Turun yliopiston entinen rehtori, kasvitieteen professori Arne Rousi kuollut

Arne Rousi.

Turun yliopiston entinen rehtori ja kasvitieteen professori Arne Rousi on kuollut 88-vuotiaana. Rousi toimi rehtorina vuosina 1987–93.

Sateet nostaneet vedenpintoja Etelä-Suomessa

Viime päivien runsaat sateet ovat nostaneet paikoin Etelä-Suomen jokien vedenpintoja. Maaperä oli helteisen ja vähäsateisen alkukesän jäljiltä kuivaa, mutta viimeisen kahden viikon aikana sateet ovat täyttäneet maavesivarastoja. Erityisesti lauantain rankkasateet saivat virtaamat paikoin reiluun kasvuun. Vielä alkuviikolla lähinnä kuuroluonteisia sateita esiintyy sääennusteiden mukaan monin paikoin, mutta keskiviikon jälkeen sateet jäänevät taas vähäisiksi.

Aurajoen rannalle syntyi Holz Kollektivin satojen metrien pituinen KaiPuu-yhteisötaideteos

KaiPuu 2020 on yhteisötaiteellinen teos Turussa, Aurajoen rannalla Tuomiokirkkosillan ja  Auransillan välillä.

Aurajoen rannalle on synnytetty Holz Kollektivin puihin kiinnittyvä satojen metrien pituinen KaiPuu yhteisötaideteos. Teos koostuu kaupunkilaisten kaipuun tarinoista.

Kaarinassa jyrsintä- ja päällystystöitä maantiellä 110 Peltolan ja Piikkiön välillä

Jyrsintä- ja päällystystyöt alkavat keskiviikkona 15. heinäkuuta maantiellä 110 Peltolan ja Piikkiön välillä. Tie on päällystettävällä osuudella nelikaistainen Peltolan ja Kaarinan välillä. Päällystystöitä tehdään Peltolan ja Kaarinan välillä molemmilla ajoradoilla, mutta toinen kaista on koko ajan liikenteen käytössä. Työmaan kohdalla on myös alennettu nopeusrajoitusta. Tällä kohteella liikennemäärät ovat päiväaikaan niin suuret, että liikennehaittojen minimoimiseksi työ tehdään yötyönä kello 18–6.

Väittelijä selvitti, millaisilla kuvioilla ruutupaperia voi värittää kompleksisesti

Etienne Moutot.

MSc Etienne Moutot tarkasteli Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassaan kompleksisia värityksiä ja niiden algoritmeja. Tutkimus koski Nivat'n otaksumaa, joka on toistaiseksi todistamaton matemaattinen väite.

Ruotsalaispuolustaja Johan Ivarsson TPS-paitaan

Turun Palloseura on solminut tulevan kauden kattavan sopimuksen ruotsalaisen puolustajan Johan Ivarssonin kanssa.

Ruokavirasto: Tarkkaile perunakasvustoja koloradonkuoriaisen varalta

Koloradonkuoriainen aiheutti mittavaa tuhoa 2000-luvun alkuvuosina useilla kaakkoissuomalaisilla perunapelloilla.

Suomessa ei ole todettu koloradonkuoriaisesiintymiä kesän 2016 jälkeen. Kuoriaisia voi kulkeutua Suomeen ilmavirtausten mukana niin etelästä kuin idästäkin, jossa niitä esiintyy yleisesti. On myös mahdollista, että kuoriaisia on voinut talvehtia suomalaisissa perunapelloissa. Yleisimmin koloradonkuoriaisia on Suomeen kulkeutunut kaakkoisten ilmavirtausten mukana. Kaakkois-Suomi, Etelä-Savo ja Uusimaa ovat suurimman riskin alueita.

Työsuojeluviranomaiset käynnistäneet ammattikäyttöön tarkoitettujen henkilönsuojainten markkinavalvontahankkeen

Työsuojeluviranomaiset valvovat tänä vuonna koronavirukselta suojaavien, ammattikäyttöön tarkoitettujen henkilönsuojainten vaatimustenmukaisuutta.

Valaistus- ja kiveystyö jatkuu Piispankadulla ja Kasarmikadulla

Valaistus- ja kiveystyö jatkuu tällä viikolla Piispankadulla ja Kasarminkadulla. Ajokaista on kavennettu molemmilla kaduilla. Paikalla on liikenneopasteet. Työkoneita liikkuu liikenteen seassa. Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Ilveskanta hienoisessa kasvussa

Luonnonvarakeskuksen (Luke) uusimman kanta-arvion mukaan ilveskanta on kasvanut 11 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Vuodesta 2014 alkanut ilvesten määrän lasku näyttäisi pysähtyneen ja kääntyneen loivaan nousuun. Ennen metsästyskautta 2020/2021 Suomessa arvioidaan olevan 2 065–2 170 yli vuoden ikäistä ilvestä.

Ulkovalaistusurakka jatkuu Pansiontiellä

Pansiontien ulkovalaistusurakka jatkuu tällä viikolla Juhana Herttuan puistokadun ja Pahaniemensillan välillä sekä Suikkilantien ja Pansion satamatien välillä.

Ajokiellossa ollut huumekuski poliisin haaviin Satakunnantiellä

Poliisipartiolle ilmoitettiin sunnuntaina kello 20.20 rattijuopumusepäilystä Turussa Satakunnantiellä. Poliisipartio sai havainnon ilmoitetusta autosta ja sai sen pysäytettyä.

Eläinsuojeluyhdistys Dewi ry järjestää Kupittaalla Kissapiknikin

Kissapiknik järjestetään toista kertaa tiistaina 28. heinäkuuta Kupittaalla.

Viime vuonna suuren suosion saavuttanut Kissapiknik järjestetään toista kertaa tiistaina 28. heinäkuuta kello 17. Järjestäjänä on Eläinsuojeluyhdistys Dewi ry.

Moottoripyörällä törkeää ylinopeutta Naantalissa, kuskilla ei ajokorttia

Poliisipartio havaitsi Naantalin Aurinkotiellä Maskuntien liikenneympyrästä Naantalin keskustan suuntaan kovaa kiihdyttäneen moottoripyörän sunnuntaina kello 20.50.

Turun Messukeskuksen ja Restelin yhteistyö jatkuu

Resteliin kuuluva Food&Events Tapahtumaravintolat jatkaa Turun Messukuksessa ravintotoiminnasta vastaavana.

Kotimaiseen ravintola-alan yritykseen Resteliin kuuluva Food&Events Tapahtumaravintolat solmi kesäkuussa uuden sopimuksen Turun Messukeskuksen kanssa, joka jatkaa kahden toimijan pitkään kestänyttä yhteistyötä.

Puukauppa jäljessä edellisvuosista

Metsäteollisuus ry:n jäsenyritysten puun ostomäärä yksityismetsistä oli tammi−kesäkuussa 18 prosenttia pienempi kuin edellisenä vuonna. Maaliskuusta lähtien puukauppaa on käyty edellisvuoden tahtiin. Sähköisten työkalujen käyttö tuo merkittäviä etuja puukauppaan.

Seppo Paju voitti frisbeegolfin Pro Tour -kilpailun Turussa

Seppo Paju.

Suomen frisbeegolfässä Seppo Paju on voittanut kotimaisen frisbeegolfin kärkikiertueen toisen osakilpailun Turussa Aninkaisten frisbeegolfradalla. Helpolla voitto ei tullut. Suomen kansainvälisesti menestynein ja tunnetuin frisbeegolfaaja sai tasoisensa vastuksen vasta 16-vuotiaasta Severi Saviniemestä , joka onnistui venyttämään kilpailun ratkaisua äkkikuolemapeliin.

Kaivutyö sulkee ajokaistan Kuninkaanväylällä Raisiossa elokuun alkuun asti

Kaivutyö sulkee ajokaistan Kuninkaanväylä 14:n kohdalla Raisiossa ja aiheuttaa haittaa molemmissa ajosuunnissa 3. elokuuta asti. Kevyenliikenteenväylä on kavennettu.

Urheilu

Ruotsalaispuolustaja Johan Ivarsson TPS-paitaan

Turun Palloseura on solminut tulevan kauden kattavan sopimuksen ruotsalaisen puolustajan Johan Ivarssonin kanssa.

Seppo Paju voitti frisbeegolfin Pro Tour -kilpailun Turussa

Seppo Paju.

Suomen frisbeegolfässä Seppo Paju on voittanut kotimaisen frisbeegolfin kärkikiertueen toisen osakilpailun Turussa Aninkaisten frisbeegolfradalla. Helpolla voitto ei tullut. Suomen kansainvälisesti menestynein ja tunnetuin frisbeegolfaaja sai tasoisensa vastuksen vasta 16-vuotiaasta Severi Saviniemestä , joka onnistui venyttämään kilpailun ratkaisua äkkikuolemapeliin.

Jälkipeli: Kansallisessa Liigassa on haasteensa – TPS:ssä vapaaehtoisten työ on korvaamaton

Naisten pääsarjataso on nykyään Kansallinen Liiga. Sarjaa pelataan vahvasti amatööripohjalta. Ottelutapahtumissa vapaaehtoisten seuratyöntekijöiden panos on korvaamaton.

– Naisten edustusjoukkueen taustajoukko toimii vapaaehtoisten avulla. Ainoastaan joukkueen valmennustiimille maksetaan kulukorvauksia. Kukaan ei saa palkkaa. Pelaajillekaan ei makseta, mutta onneksi he eivät kuitenkaan itse joudu maksamaan liigatasolla pelaamisestaan.

Otteluanalyysi: Inter kylvetti Ilvestä, Furuholmille hattutemppu

Mies ja päähine. Kolme maalia tiesi Timo Furuholmille uran toista hattutemppua. Knalli tuli, sateenvarjoa ei sentään tarvittu.

Ilves vieraili Kupittaalla jo toisen kerran tällä viikolla jalkapallon Veikkausliigassa, mutta toinen visiitti ei ollut yhtä iloinen kuin ensimmäinen. Ilves löi tiistaina vajaanakin TPS:n 1-0, mutta nyt tuli Interiltä kunnolla turpaan 5-1. Interin Timo Furuholm löi maalillaan alkutahdit heti 3. minuutilla ja Ilvestä vietiin.

Åboraakkeli: Historian lehdille?

Inter pääsee kamppailemaan cup-kannusta kotiyleisön edessä.

Onneksi pelipaikka ei muuttunut, vaikka jalkapallon miesten Suomen cupin loppuottelun ajankohta vaihtui. Alkuperäisen aikataulun mukaan cup-pokaali piti jakaa toukokuun puolivälissä, mutta poikkeuksellisessa tilanteessa cupin finaali pelataan Kupittaan viheriöllä 3. lokakuuta.

Amerikkalaishyökkääjä Josh Kestner TPS-paitaan

Turun Palloseura on solminut vuoden mittaisen sopimuksen amerikkalaishyökkääjä Josh Kestneri n kanssa. 26-vuotias oikean laitahyökkääjän reviirillä viihtyvä Kestner voitti viime kaudella ECHL:n pistepörssin sekä maalikuninkuuden. Hänet valittiin myös koko sarjan arvokkaimmaksi pelaajaksi.

Täysosuma
Kevään kestävä kissa.
Kevään kestävä kissa.
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Huomaahan tuon tyhmempikin.