Unelma Ugista – koeajossa Mercedes-Benz GLC 350 e 4Matic

Mercedes-Benz GLC on väkevä juhta. Mercedes-Benz GLC on väkevä juhta. Kuva: Teemu P. Peltola

Kuilun partaallakin huojunut Uudenkaupungin autotehdas porskuttaa tätä nykyä lujaa Mercedes-Benzien valmistajana. Alun alkaen tehdas tunnettiin Saabeistaan, joita Uudessakaupungissa valmistettiin vuosina 1969–2003 satojatuhansia. Oli myös Talbotia, Opel Calibraa ja Porschen eri malleja, kunnes diili Mercedes-Benzin kanssa nosti tehtaan ennennäkemättömään kukoistukseen. Aluksi valmistettu pieni A-sarjalainen tyydytti mersupomoja siinä määrin, että Uuteenkaupunkiin läpsähti myös uuden GLC-maasturin valmistus. Ugin ohella niitä valmistetaan Euroopassa vain Mersun omassa tehtaassa Bremenissä.

Kyseessä on ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan ylemmän keskiluokan auto, jonka edullisinkin malli maksaa liki 60 000 euroa ja kallein – 510-hevosvoimainen AMG-tykki – liki 168 000 euroa. Malleja on kaksi: perinteisempi SUV ja sporttisempi Coupé. Koeajettavana on SUV, joka on ensisilmäyksellä ehkä vähän turhankin anteeksipyytelevä muodoiltaan. Toisaalta nykyisten autotrendien mukaan suorituskyvyn ja luksuksen ei kuulukaan alleviivatusti näkyä ulospäin.

Ohjaamossa vallitsee suorastaan majesteettinen rauha. Sisustukset ovat puuta, rei’itettyä nahkaa ja alumiinia. Missään ei ole tingitty, kuten ei tällä hintatasolla enää kuulukaan. Täydellinen viimeistely huokuu jokaisesta yksityskohdasta.

GLC on suuritehoinen hybridi. Kun auto nytkähtää sähkömoottorilla täysin äänettömästi liikkeelle, pidättää kuskikin hengitystään. Äänenvaimennus on erittäin hyvä, ja kun alla ovat kitkarenkaat, ei niidenkään humina juuri kuulu. Olo on kuin kuninkaallisella kantotuolissa. Ajettavuus on erinomainen ja ilmajousitus tekee ajamisesta miellyttävää.

Kyseessä on paljon enemmän urheiluauto, kuin mitä ulkonäkö antaa ymmärtää. Kiihtyvyys on suorastaan räjähtävä, etenkin kun auton asetukset napsauttaa Sport-tilaan. Valmistaja lupaa auton kiihtyvän nollasta sataan karvan verran alle kuudessa sekunnissa, ja nopeusmittarin numeroiden vilistäessä suuremmiksi väite on helppo uskoa. Ohitustiellä iskee suuri kiusaus ohitella jo vain sen vuoksi, että se on niin helppoa ja mukavaa. On selvää, että omimmillaan GLC on Saksan laakeilla Autobahneilla. Suomen teillä se on vähän liian pienissä kuvioissa.

Kuraisella ja epätasaisella alustalla GLC on myös kuin kotonaan, ja menee juuri sinne minne kuski määrää. Kuin ohjastaisi täysin koulutettua taisteluhärkää.

Mielenkiintoisen GLC:stä tekee sekin, että autoa voi halutessaan käyttää pelkällä sähkömoottorilla, siis sähköautona. Tehdas lupaa 116-hevosvoimaiselle sähkömyllylle 34 kilometrin toimintasäteen ja huippunopeuttakin 135 kilometriä tunnissa, joten puikkaus moottoritiellekin onnistuu. Suurin osa hybrideistähän toimii sähkömoottorilla vain tiettyä rajanopeutta hitaammin ajettaessa, joten GLC on ominaisuutensa ansiosta vahva vaihtoehto täyssähköautollekin. Bensiini tankissa pitää huolen siitä, että tien päälle autolla ei voi jäädä. Akkuja ladataan sekä auton energian talteenottojärjestelmillä että tavallisesta pistorasiasta.

Kaikkien mallien vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa älykkäät LED-ajovalot, mukautuva kaukovaloavustin, aktiivinen pysäköintiavustin ja pysäköintitutka edessä ja takana, vireystila-avustin ja törmäyksenestoavustin, joten asiakkaita ei ainakaan yritetä houkutella halvalla ja varusteista riisutuilla, mahdollisimman edullisilla perusmalleilla.

Mercedes-Benz GLC on kaikin puolin erinomainen auto, ilman sinivalkoisiakin silmälaseja. Täydet pisteet Uudenkaupungin suuntaan!

Ominaisuudet

• Malli: GLC 350 e

• Iskutilavuus (cm³): 1 991

Tehot (kW/hv): 235/320 (järjestelmäteho)

• Vääntö: 560 Nm

• 0–100 km/h: 5,9 s

• Huiput: 235km/h

• Kulutus/100 km (EU): 2,7 l

• CO²: 64 g/km

• Hinta: n. 61 000 €

Teemu P. Peltola

Kuva: Teemu P. Peltola

Elokuvateatteri Diana herätetään henkiin

Elokuvateatteri Diana toukokuussa 1989.

Turun keskustan legendaarinen Kino Diana avaa ovensa ensi vuoden alkupuolella. Humalistonkadun elokuvateatteri herää henkiin ja tarjoaa turkulaisille vaihtoehdon nähdä ensi-illat kotimaasta ja maailmalta sekä täysi oopperakausi tekstityksineen.

Lukioselvitys: Lukiokoulutusta arvostetaan, haasteina tulevaisuuden osaamistarpeet

Opetus- ja kulttuuriministeriö on julkaissut selvityksen lukioiden nykytilasta ja kehittämistarpeista. Selvitys kokoaa koosteena yhteen olemassa olevien, lukiokoulutusta koskevien tutkimusten, selvitysten ja raporttien tuloksia. Lukiokoulutus tarjoaa valmiuksia jatko-opintoihin, mutta kehityskohteita löytyy muun muassa tulevaisuuden osaamistarpeissa, kansainvälistymisessä ja lukiolaisten hyvinvoinnissa.

Onko maantie jo aurattu tai suolattu? – katso kartalta

Liikenneviraston Liikennetilanne-palvelun uudella ominaisuudella voi tarkistaa, onko maantie esimerkiksi aurattu, hiekoitettu tai suolattu. Tiedot talvikunnossapidosta päivittyvät kartalle lähes reaaliajassa.

Tupakkaveroon esitetään muutoksia

Hallitus esittää muutoksia tupakkaveroon. Savukkeiden, sikareiden ja pikkusikareiden, piippu- ja savuketupakan sekä savukkeiksi käärittävän hienoksi leikatun tupakan veroa korotettaisiin keskimäärin 21 prosenttia.

Kaupunki
Urheilu

Jälkipeli: Hirvensalossa toivotaan aikaista talvea

Tämä olisi unelma. Hirvensalon hiihtokeskuksessa toivotaan lumista talvea. Talousmurheista huolimatta tämä kausi on turvattu, mutta tulevaisuus askarruttaa Turun Slalomseuran jäseniä.

Eipä käy kateeksi. Turun Slalomseuran puheenjohtaja Jari Lehtisen puhelin soi lähes taukomatta. Hirvensalon hiihtokeskuksen toiminnasta vastaavan urheiluseuran puuhaihmiset ovat saaneet kääriä hihansa. On pakko painaa pitkää päivää, jotta hiihtokeskuksen rinteet voitaisiin avata myös tänä talvena.

Vuoden 2020 Kalevan kisat järjestetään Turussa kolmen seuran yhteistyönä

Kalevan kisat oteltiin Turussa viimeksi vuonna 2011. Kuvassa Salon Vilppaan korkeushyppääjä Miia Kurppa.

Turun Urheiluliitto, Turun Toverit, Turun Weikot Yleisurheilu ja Paavo Nurmi Gamesia järjestävä PN Turku Oy ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen vuoden 2020 Kalevan kisojen järjestämisestä Turussa 13. – 16.8.2020. Samalla Paavo Nurmi Festival -tapahtumia vuodesta 2013 asti toteuttaneen seurayhtymän yhteistyö tiivistyy entisestään.

Aatsinki ja Härkönen U18-leirille

Alle 18-vuotiaiden, eli vuonna 2000 syntyneiden, tyttöjen maajoukkue leireilee marras-joulukuun taitteessa. Leirille on TPS:sta valittu Amalia Härkönen ja Amanda Aatsinki . Aatsinki korvaa leiriryhmässä TPS:n Kiira Lehtosen .

Täysosuma
Nyt näitä saa jo esipakastettuina.
Nyt näitä saa jo esipakastettuina.
Ei se talvi nyt sitten vielä tullutkaan.
Ei se talvi nyt sitten vielä tullutkaan.
Miten niin en voi nukkua sun sängyssä?
Miten niin en voi nukkua sun sängyssä?
"Syksyt vietän piilopirtissä metsän rauhassa."
"Syksyt vietän piilopirtissä metsän rauhassa."
Sydämellistä pottua vaan sullekin!
Sydämellistä pottua vaan sullekin!
Et varmana ehdi ottaa kuvaa.
Et varmana ehdi ottaa kuvaa.
Mäkipyöräilyn rinnalle on vissiin keksitty jokipyöräily.
Mäkipyöräilyn rinnalle on vissiin keksitty jokipyöräily.
Nyt meni painiksi!
Nyt meni painiksi!
Mistäköhän tänään katsois Avaraa luontoa?
Mistäköhän tänään katsois Avaraa luontoa?
Hjälp!
Hjälp!