Naulat, ruuvit ja sepeli aiheuttavat rengasrikkoja

Raskaiden ajoneuvojen renkaita rikkoontuu tavan takaa. Vaaraksi ne ovat niin sinkoutuessaan kuin jäädessään ajoradallekin. Raskaiden ajoneuvojen renkaita rikkoontuu tavan takaa. Vaaraksi ne ovat niin sinkoutuessaan kuin jäädessään ajoradallekin. Kuva: Ari-Matti Ruuska

Tyypillisin syy rengasrikolle on renkaaseen kohdistuva pistovaurio. Pistovaurioiden tyypillisiä aiheuttajia ovat naulat, ruuvit ja sepeli.

- Tietyömaiden kohdalla kannattaa ajaa erityisen varovasti: vastaan voi tulla pistovaurioita aiheuttavia teräviä sepelin palasia. Varsinkin märällä kelillä terävä kivenpalanen voi upota renkaaseen kuin veitsi voihin ja lävistää sen teräsvyöt, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri varoittaa.

Rengasrikoille altistaa myös matala rengaspaine. Esimerkiksi jyrkkään asfalttireunaan matalilla paineilla ajettaessa käy herkästi niin, että rengas iskeytyy vanteeseen ja rikkoo renkaan sivupinnan. Keväisin ja syksyisin kuoppainen, kelirikkoinen tie lisää renkaaseen kohdistuvien iskujen mahdollisuutta.

- Liian alhaisilla paineilla ajettaessa rengas joustaa enemmän ja esteisiin osuessa sivupinta on herkempi rikkoutumaan. Tällöin rengasta ei voi enää pelastaa: sivupintavaurioisten henkilöautonrenkaiden korjaaminen ei ole turvallista eikä suositeltavaa.

Rengasrikkoa ei voi täydellä varmuudella välttää, mutta sitä voi ennaltaehkäistä ja sen vahinkoja rajoittaa. Maltillisen ajotavan lisäksi kaikkein tärkeintä on hyvä painehuolto.

- Uusista autoista löytyy TPMS eli tire-pressure monitoring system, joka tarkkailee rengaspaineita ja ilmoittaa niiden laskiessa. Jos TPMS:ää ei ole, tarkista rengaspaineet kolmen viikon välein, Morri neuvoo.

- Renkaisiin kannattaa laittaa 0,2 baaria auton valmistajan suosituksia korkeammat paineet. Pienestä ylipaineesta on pelkkiä hyötyjä: vierintävastus pienenee ja renkaan kestävyys paranee.

Sään viiletessä ilmanpaineista huolehtiminen korostuu. Paineita kannattaa tarkkailla erityisesti lämpötilan laskiessa ja silloin, kun auto ajetaan lämpimästä tallista kylmään ulkoilmaan. Rengaspaine laskee noin 10 kPa jokaista kymmentä laskevaa celsius-astetta kohden.

Paineita kannattaa nostaa myös auton kuormauksen kasvaessa. Jos ilmanpainetta ei nosteta kuormituksen kasvaessa, renkaan sivupinta alkaa kaareutua ulospäin, mikä tekee siitä herkemmän vaurioille.

Pieni pistovaurio voi oireilla jo ennen kuin rengas on korjauskelvoton. Jos ohjaustuntuma muuttuu epävakaaksi tai ajoneuvo alkaa puoltamaan, voi se olla merkki tyhjenevästä renkaasta. Tällöin tulisi ajaa heti sivuun turvalliseen paikkaan tarkastamaan tilanne: usein pistovaurioinen rengas rikotaan lopullisesti ajamalla sillä liian pitkään vajaapaineisena.

Uusista autoista löytyy usein vararenkaan sijaan paikkausrasia ja kompressori.

- Ideana on, että pistovaurio paikataan tilapäisesti: vaahto paikkaa pistoreiän ja korotetun ilmanpaineen turvin ajetaan lähimmälle korjaamolle. Varmista siis etukäteen, mistä paikkausrasia ja kompressori löytyvät ja perehdy niiden käyttöön.

- On hankala sanoa varmuudella, miten kovilla pakkasilla paikkausaineet vielä toimivat hyvin; tästä meillä ei ole testattua tietoa. Auton nosto tunkilla sekä renkaan vaihto jäisellä ja liukkaalla pinnalla on haastavaa. Koska vahingon sattuessa rengasta ei usein pääse huoltamaan helposti sisätiloissa, suurimman palveluksen tekee itselle, kun tarkastaa renkaat jo ennen liikkeelle lähtöä.

Ensisijaista on tietysti turvallisuus. Jos on ajettava heti tien sivuun, ensitoimenpiteinä laita päälle hätävilkku, pue huomioliivi ja vie varoituskolmio paikalleen. Mikäli tilanne on hankala tai paikattava rengas on ajoradan puolella, kannattaa apuun soittaa tie- tai huoltopalvelu. Talvioloissa kannattaa myös varautua lämpimällä vaatetuksella, mikäli matka seisahtuu odottamatta pidemmäksi aikaa.

Rengasrikkoja tapahtuu ympäri vuoden, mutta niissä on usein piikki kesälomakauden aikaan. Ihmiset ajavat pidempiä matkoja, myös tietyömaita on kesäisin enemmän. Keväisin ja syksyisin kelirikko vaurioittaa teiden pintaa; huonokuntoinen tie voi myös lisätä rengasrikon riskiä.

Rengasrikon aiheuttaa tyypillisesti pistovaurio. Riski ei koske vain kuluneita renkaita: myös uusi rengas on pistovaurioille altis, jos terävä esine joutuu uraan ja pääsee iskemään uran pohjasta vyöpaketin läpi. Matalat rengaspaineet altistavat usein siivupintavaurioille tilanteissa, joissa renkaaseen kohdistuu isku.

Huolehdi renkaiden ilmanpaineista ja suosi pientä ylipainetta. Nosta painetta riittävästi, jos autoa kuormataan tavallista enemmän. Säästä rengasta turhilta vaurioilta ajamalla maltilla ja varoen etenkin huonokuntoisilla teillä ja tietyömaa-alueilla.

Aja mahdollisimman pian sivuun turvalliseen paikkaan tutkimaan tilanne, jos auton ajotuntuma muuttuu epävakaaksi. Tutustu paikkausrasian käyttöön ennakkoon tai varmista, että vararengas on kunnossa ja autosta löytyvät tarvittavat rengasavaimet renkaan vaihtoa varten. Vaativissa tilanteissa huolehdi ensin liikenneturvallisuudesta ja soita apuun tie- tai huoltopalvelu. Pidä autossa mukana lämmintä vaatetta sen varalta, että rengasrikko iskee kylmissä olosuhteissa.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Turun Aikuiskoulutuskeskus purkaa Oili Jalonen Oy:ltä saatuja hybridiautoja

Toni Susilahti Oili Jaloselta (toinen vas.), Turun AKK:n koulutuspäällikkö Marko Salokannel ja opettaja Erno Hauhia seuraavat, kun Jari Koivuniemi tekee purkuautosta jännitteetöntä.

Sähkö- ja hybridiautojen yleistyessä lisääntyy myös niiden sähköturvallinen korjaaminen ja purkaminen. Työssä on tärkeää auton jännitteettömäksi tekeminen, sillä korkeajänniteakut ovat varomattoman käsissä hengenvaarallisia. Turun Aikuiskoulutuskeskus tarjoaa sähkö- ja hybridiajoneuvojen sähkötyöturvallisuus SFS 6002-koulutusta myös yrityksille. Autoalaa opiskeleville se on pakollinen osa opintoja.

TurkuART Afterwork piristää marraskuun alkua

Torstaina 2. marraskuuta museot ja galleriat kutsuvat kaupunkilaiset nauttimaan taiteesta vaikka työ- tai ystäväporukalla. Tällä kertaa on mahdollisuus esimerkiksi tutustua perinteiseen japanilaiseen teenvalmistusseremoniaan, tavata taiteilijoita sekä osallistua taidenäyttelyn avajaisiin.

Kuluttajien maksuhäiriömerkinnät yhä 16 prosentin kasvussa

Kuluttajille on tammi–syyskuussa kertynyt noin 1,3 miljoonaa uutta maksuhäiriömerkintää eli noin 16 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Sen sijaan maksuhäiriöisten henkilöiden kokonaismäärän kasvu on tasaantunut. Suomen Asiakastieto Oy:n rekisterissä on nyt 374 200 henkilöä, joka on lähes tarkalleen sama määrä kuin vuosi sitten.

Luminos konsertoi Ruskon kirkossa

Ruskon kirkossa soivat Sinivalkoiset sävelet 5. marraskuuta kello 18. Ruskolainen lauluyhtye Luminos konsertoi yhdessä oopperalaulaja Jaakko Kortekankaan ja pianisti Ilmo Rannan kanssa Suomen satavuotista itsenäisyyttä juhlistavassa konsertissa.

Kaupunki
Urheilu

Jälkipeli: FBC Turku on edelläkävijä

FBC Turku haluaa vakiinnuttaa paikkansa toiseksi korkeimmalle sarjatasolle, vaikka kausi ei ole alkanut vielä ihan toivotulla tavalla.

Kaikki sai alkunsa yli parikymmentä vuotta sitten muutaman joukkueen ympärille perustetusta seurasta. Aikuisikään ehtinyt FBC Turku on kasvattanut jäsenmääräänsä useilla sadoilla. Nyt salibandyn erikoisseura on yksi Turun suurimmista urheiluseuroista.

Otteluanalyysi: Inter löysi tehot lopussa

Interin loppurynnistys oli liikaa HIFK:lle.

Inter katkaisi yli kahden kuukauden voitottomien kotiotteluiden putkensa maanantai-iltana. Tappio oli HIFK:lle katkera, sillä tappion myötä karsinnat ovat jälleen askeleen lähempänä. Interille kolme pistettä taas tiesi sitä, että joukkue varmisti lopullisesti sarjapaikkansa.

Juha Malisesta Pikkuhuuhkajien luotsi

U21-maajoukkueen päävalmentaja Tommi Kautonen jättää tehtävänsä. Uudeksi Pikkuhuuhkajien päävalmentajaksi on nimitetty Juha Malinen , joka päättää pestinsä Rovaniemen Palloseurassa kuluvan kauden jälkeen ja ottaa vastuulleen maajoukkuetehtävät.

Åboraakkeli: Rakkaita tappioita

Mats Sundin.

Suomalainen jalkapallo vietti viime keskiviikkona merkkipäivää. Vuoden 1997 Suomi–Unkari MM-karsintapelin tasapeliä muisteltiin laajasti jalkapalloihmisten keskuudessa.

Menoviikko: Pänän viimeinen kotimatsi

Henri Lehtonen debytoi Interin edustusjoukkueessa jo vuonna 1998, kun joukkue pelasi vielä Ykköstä. Kuva on viime kesältä.

FC Inter pelaa kauden viimeisen kotiottelunsa Kupittaalla 20. lokakuuta. Kello 18.30 alkavassa ottelussa Inter saa vastaansa Suomen mestaruuden jo muutama kierros sitten varmistaneen HJK:n.

Täysosuma
Mistäköhän tänään katsois Avaraa luontoa?
Mistäköhän tänään katsois Avaraa luontoa?
Hjälp!
Hjälp!
Ja kuka se sinä olet?
Ja kuka se sinä olet?
Päätöntä menoa.
Päätöntä menoa.
Kierrätyskamaa nämä aatteetkin nykyään.
Kierrätyskamaa nämä aatteetkin nykyään.
Maistui varmaan makoisalta.
Maistui varmaan makoisalta.
Ikuisella kunniakierroksella.
Ikuisella kunniakierroksella.